Technologické príbehy

209
technologicke pribehy

Moderné technológie posúvajú priemyselné produkty k vyššej technickej úrovni, čo sa v plnej miere dotýka aj automobilového priemyslu.

Najdominantnejšou dennou témou v rámci produkcie vozidiel je mobilita budúcnosti, konkrétne elektromobilita. S jej rozvojom a nahradením klasických dopravných prostriedkov so spaľovacími motormi súvisia mnohé otázky, ktoré treba ešte zodpovedne vyriešiť. V rámci diskusií sa ozývajú mnohé názory, čo je iba dobre, veď len v rámci zdravej konfrontácie sa môže tento priemysel posúvať vpred.

technologicke pribehy
Celosvetovo prvé sériovo vyrábané „sodíkové“ vozidlo značky JAC

Vývoj batérií

Pri vývoji elektromobility sa dostávajú do popredia najmä témy vhodných akumulátorových batérií, dĺžky dojazdu či ceny elektromobilov. V súčasnosti predstavuje cena batérií v elektromobile asi 40 % celkovej jeho hodnoty. To je dôvod na to, aby sa k lítiovo-iónovým zdrojom energie hľadali iné, dostupnejšie a lacnejšie technologické alternatívy, pretože lítium a kobalt patria medzi drahé suroviny. V súčasnosti pracujú svetové laboratóriá na zdokonaľovaní technológie sodíkovo-iónovej (Na-Ion) akumulátorovej batérie, ktorá by ponúkala vyhovujúce technické parametre. Najväčší výrobca batérií – čínsky CATL – pripomína, že sodíkovo-iónové batérie pracujú na podobnom princípe ako lítiovo-iónové a vyrábať sa môžu na súčasných výrobných linkách. Čo ešte tieto batérie prinášajú? V prvom rade sú lacnejšie o deklarovaných 40 %, odolnejšie voči nízkym teplotám, sú nehorľavé a sodíka je dostatok. Ich nevýhodou je nižšia energetická hustota, pričom oproti lítiovo-iónovým batériám (LFP) s hustotou až 270 Wh/kg dosahujú iba 120 – 140 Wh/kg. Teda treba ešte vykonať veľa práce, podľa odhadov expertov by sa mohla do roku 2026 zvýšiť ich energetická hustota na približne 200 Wh/kg.

technologicke pribehy
BMW Neue Klasse sedan

Technologická budúcnosť

Zaujímavý pohľad na rozvoj funkcionality elektromobilov má bavorská značka BMW. V ohlásenom segmente Neue Klasse sa totiž ráta s elektromobilmi v role úložísk energie. Modely BMW Neue Klasse (BMW Vision Neue Klasse sedan a BMW Vision Neue Klasse X SAV), ktoré prídu na trh v roku 2025, dokážu uchovať elektrickú energiu a fungovať ako elektrická zásuvka. Ide teda o možnosť obojsmerného nabíjania – vysokonapäťová batéria sa využije na ukladanie energie a neskôr bude schopná vrátiť uloženú elektrickú energiu do siete majiteľa vozidla alebo všeobecnej elektrickej siete.

technologicke pribehy
BMW Neue Klasse X SAV

Podpora udržateľnosti výroby a využívania obnoviteľnej energie sa premietne do funkcií Vehicle to Home (pri fotovoltickom získaní energie a nabití batérie sa energia dočasne ukladá do batérie a následne sa využije na napájanie spotrebičov v domácnosti, čím si zákazník zníži náklady na energiu), Vehicle to Grid (batéria vozidla môže sprístupniť časť energie pre externé prostredie, pričom táto funkcia bude dostupná v rámci prijatia potrebných regulačných opatrení) a Vehicle to Load (automobil poslúži ako power banka, teda napríklad na nabíjanie e-bicykla alebo spotrebiča pri kempovaní).

technologicke pribehy
Elektrické BMW iX1 sa začalo vyrábať v Regensburgu koncom roka 2022

Filozofia obojsmerného nabíjania by mohla výrazne prispieť k podielu spotreby energie z obnoviteľných zdrojov či lepšej koordinácii ponuky a dopytu v oblasti zelenej energie, zníženiu emisií CO2 v oblasti mobility a celkovo pri výrobe energie.

Text: Peter Stano, foto: BMW, JAC