Moderné technológie posúvajú priemyselné produkty k vyššej technickej úrovni, čo sa v plnej miere dotýka aj automobilového priemyslu.
Najdominantnejšou dennou témou v rámci produkcie vozidiel je mobilita budúcnosti, konkrétne elektromobilita. S jej rozvojom a nahradením klasických dopravných prostriedkov so spaľovacími motormi súvisia mnohé otázky, ktoré treba ešte zodpovedne vyriešiť. V rámci diskusií sa ozývajú mnohé názory, čo je iba dobre, veď len v rámci zdravej konfrontácie sa môže tento priemysel posúvať vpred.
Vývoj batérií
Pri vývoji elektromobility sa dostávajú do popredia najmä témy vhodných akumulátorových batérií, dĺžky dojazdu či ceny elektromobilov. V súčasnosti predstavuje cena batérií v elektromobile asi 40 % celkovej jeho hodnoty. To je dôvod na to, aby sa k lítiovo-iónovým zdrojom energie hľadali iné, dostupnejšie a lacnejšie technologické alternatívy, pretože lítium a kobalt patria medzi drahé suroviny. V súčasnosti pracujú svetové laboratóriá na zdokonaľovaní technológie sodíkovo-iónovej (Na-Ion) akumulátorovej batérie, ktorá by ponúkala vyhovujúce technické parametre. Najväčší výrobca batérií – čínsky CATL – pripomína, že sodíkovo-iónové batérie pracujú na podobnom princípe ako lítiovo-iónové a vyrábať sa môžu na súčasných výrobných linkách. Čo ešte tieto batérie prinášajú? V prvom rade sú lacnejšie o deklarovaných 40 %, odolnejšie voči nízkym teplotám, sú nehorľavé a sodíka je dostatok. Ich nevýhodou je nižšia energetická hustota, pričom oproti lítiovo-iónovým batériám (LFP) s hustotou až 270 Wh/kg dosahujú iba 120 – 140 Wh/kg. Teda treba ešte vykonať veľa práce, podľa odhadov expertov by sa mohla do roku 2026 zvýšiť ich energetická hustota na približne 200 Wh/kg.
Technologická budúcnosť
Zaujímavý pohľad na rozvoj funkcionality elektromobilov má bavorská značka BMW. V ohlásenom segmente Neue Klasse sa totiž ráta s elektromobilmi v role úložísk energie. Modely BMW Neue Klasse (BMW Vision Neue Klasse sedan a BMW Vision Neue Klasse X SAV), ktoré prídu na trh v roku 2025, dokážu uchovať elektrickú energiu a fungovať ako elektrická zásuvka. Ide teda o možnosť obojsmerného nabíjania – vysokonapäťová batéria sa využije na ukladanie energie a neskôr bude schopná vrátiť uloženú elektrickú energiu do siete majiteľa vozidla alebo všeobecnej elektrickej siete.
Podpora udržateľnosti výroby a využívania obnoviteľnej energie sa premietne do funkcií Vehicle to Home (pri fotovoltickom získaní energie a nabití batérie sa energia dočasne ukladá do batérie a následne sa využije na napájanie spotrebičov v domácnosti, čím si zákazník zníži náklady na energiu), Vehicle to Grid (batéria vozidla môže sprístupniť časť energie pre externé prostredie, pričom táto funkcia bude dostupná v rámci prijatia potrebných regulačných opatrení) a Vehicle to Load (automobil poslúži ako power banka, teda napríklad na nabíjanie e-bicykla alebo spotrebiča pri kempovaní).
Filozofia obojsmerného nabíjania by mohla výrazne prispieť k podielu spotreby energie z obnoviteľných zdrojov či lepšej koordinácii ponuky a dopytu v oblasti zelenej energie, zníženiu emisií CO2 v oblasti mobility a celkovo pri výrobe energie.
Text: Peter Stano, foto: BMW, JAC