Zaujímavé prírastky

112
motoristicky svet prirastky

V ostatnom čase sa motoristický svet opäť obohatil o početné novinky. Zopár z nich si pripomenieme.

Medzi témy súčasnosti patrí najmä elektromobilita a jej ďalší rozvoj. Čo sa aktuálne deje, to odhaľujú niektoré nasledujúce príklady.

Najvýkonnejšie v histórii

Značka Porsche stvorila svoj doteraz najvýkonnejší produkčný model všetkých čias – Taycan Turbo GT. Plne elektrický športový automobil využíva najmodernejšie konštrukčné a aerodynamické prvky. Základný výkon pohonného systému je 580 kW (788 k), pri aktivácii Launch Control stúpne výkon s funkciou Overboost až na 760 kW (1033 k), prípadne na 2 s na sýtych 815 kW (1108 k). Maximum krútiaceho momentu je až 1340 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa udeje za 2,3 s (s balíkom Weissach počas 2,2 s). Zrýchlenie z 0 na 200 km/h trvá 6,6 s a pri verzii Weissach 6,4 s, maximá rýchlostí sú 290 km/h, resp. 305 km/h. Dojazd oboch modelov má byť 555 km (podľa WLTP).

motoristicky svet prirastky
Porsche Taycan Turbo GT s paketom Weissach

S okrídleným šípom

Do portfólia elektromobilov prikladá Škoda Auto dizajnovú štúdiu. Mestský crossover Škoda Epiq s dĺžkou 4,1 m, batožinovým priestorom 490 l a dojazdom 400 km na jedno nabitie má zaujať aj cenovkou 25 000 eur. Jeho finálna sériová verzia sa má objaviť na budúci rok. Vozidlo ponesie nový dizajnový jazyk Modern Solid, v jeho duchu bude stvorený aj interiér s dvojramenným volantom, 5,3-palcovým virtuálnym kokpitom a 13-palcovým stredovým displejom infotainmentu. Malý crossover zapadá do plánov príchodu šiestich elektrických modelov v najbližších rokoch.

motoristicky svet prirastky
Dizajnová štúdia Škoda Epiq

Priestor pre 7 pasažierov

Peugeot postavil na novej platforme STLA Medium elektrické 7-miestne SUV E-5008 (dĺžka 4,79 m). Ponúka alternatívy s pohonom predných kolies (maximum výkonov 157 kW/213 k a 170 kW/231 k; krútiaci moment pri oboch 345 Nm) a „štvorkolkový“ variant s dvoma elektromotormi (maximum výkonu 237 kW/322 k; krútiaci moment 345 Nm vpredu a 170 Nm vzadu). Akumulátorové batérie majú kapacity 73 kWh a 98 kWh – zaručia dojazd 500 a 660 km (WLTP). V päťmiestnom usporiadaní ponúka batožinový priestor s objemom 748 l, v sedemmiestnej konfigurácii sedadiel sa zmenší na 259 l. Novinka príde na trh na jeseň tohto roka.

motoristicky svet prirastky
Peugeot E-5008

Dve verzie SUV

Do prémiového elektrifikovaného sveta majú namierené modely Audi Q6 e-tron a SQ6 e-tron. Vozidlá strednej triedy sú postavené na platforme PPE, počas leta budú k dispozícii štvorkolky. Model Q6 e-tron ponúkne systémový výkon 285 kW (387 k), z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,9 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h. Výkonnejší SQ6 e-tron ponúkne pri aktivovanej príplatkovej funkcii boost až 380 kW (516 k), zašprintuje za 4,3 s a maximum rýchlosti činí 230 km/h. Batéria s kapacitou 100 kWh ponúkne dojazd až 625 km.

motoristicky svet prirastky
Audi Q6 e-tron quattro a SQ6 e-tron quattro

Pohľad do roku 2025

Spoločnosť BMW odhalila svoje plány aj prostredníctvom štúdie BMW Vision Neue Klasse X SAV. Predstavuje tak nielen budúcnosť štylistiky, ale prináša aj filozofiu udržateľnosti výroby a využívania obnoviteľnej energie. Zákazníci BMW tak budú môcť využívať obojsmerné nabíjanie, čím sa dosiahne viacúčelové využívanie energie vysokokapacitnej batérie, podporované najmodernejšími riadiacimi technologickými prostriedkami.

motoristicky svet prirastky
BMW Vision Neue Klasse X SAV

Text: Peter Stano, foto: Porsche, Škoda Auto, Peugeot, Audi, BMW