V ostatnom čase sa motoristický svet opäť obohatil o početné novinky. Zopár z nich si pripomenieme.
Medzi témy súčasnosti patrí najmä elektromobilita a jej ďalší rozvoj. Čo sa aktuálne deje, to odhaľujú niektoré nasledujúce príklady.
Najvýkonnejšie v histórii
Značka Porsche stvorila svoj doteraz najvýkonnejší produkčný model všetkých čias – Taycan Turbo GT. Plne elektrický športový automobil využíva najmodernejšie konštrukčné a aerodynamické prvky. Základný výkon pohonného systému je 580 kW (788 k), pri aktivácii Launch Control stúpne výkon s funkciou Overboost až na 760 kW (1033 k), prípadne na 2 s na sýtych 815 kW (1108 k). Maximum krútiaceho momentu je až 1340 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa udeje za 2,3 s (s balíkom Weissach počas 2,2 s). Zrýchlenie z 0 na 200 km/h trvá 6,6 s a pri verzii Weissach 6,4 s, maximá rýchlostí sú 290 km/h, resp. 305 km/h. Dojazd oboch modelov má byť 555 km (podľa WLTP).
S okrídleným šípom
Do portfólia elektromobilov prikladá Škoda Auto dizajnovú štúdiu. Mestský crossover Škoda Epiq s dĺžkou 4,1 m, batožinovým priestorom 490 l a dojazdom 400 km na jedno nabitie má zaujať aj cenovkou 25 000 eur. Jeho finálna sériová verzia sa má objaviť na budúci rok. Vozidlo ponesie nový dizajnový jazyk Modern Solid, v jeho duchu bude stvorený aj interiér s dvojramenným volantom, 5,3-palcovým virtuálnym kokpitom a 13-palcovým stredovým displejom infotainmentu. Malý crossover zapadá do plánov príchodu šiestich elektrických modelov v najbližších rokoch.
Priestor pre 7 pasažierov
Peugeot postavil na novej platforme STLA Medium elektrické 7-miestne SUV E-5008 (dĺžka 4,79 m). Ponúka alternatívy s pohonom predných kolies (maximum výkonov 157 kW/213 k a 170 kW/231 k; krútiaci moment pri oboch 345 Nm) a „štvorkolkový“ variant s dvoma elektromotormi (maximum výkonu 237 kW/322 k; krútiaci moment 345 Nm vpredu a 170 Nm vzadu). Akumulátorové batérie majú kapacity 73 kWh a 98 kWh – zaručia dojazd 500 a 660 km (WLTP). V päťmiestnom usporiadaní ponúka batožinový priestor s objemom 748 l, v sedemmiestnej konfigurácii sedadiel sa zmenší na 259 l. Novinka príde na trh na jeseň tohto roka.
Dve verzie SUV
Do prémiového elektrifikovaného sveta majú namierené modely Audi Q6 e-tron a SQ6 e-tron. Vozidlá strednej triedy sú postavené na platforme PPE, počas leta budú k dispozícii štvorkolky. Model Q6 e-tron ponúkne systémový výkon 285 kW (387 k), z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,9 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h. Výkonnejší SQ6 e-tron ponúkne pri aktivovanej príplatkovej funkcii boost až 380 kW (516 k), zašprintuje za 4,3 s a maximum rýchlosti činí 230 km/h. Batéria s kapacitou 100 kWh ponúkne dojazd až 625 km.
Pohľad do roku 2025
Spoločnosť BMW odhalila svoje plány aj prostredníctvom štúdie BMW Vision Neue Klasse X SAV. Predstavuje tak nielen budúcnosť štylistiky, ale prináša aj filozofiu udržateľnosti výroby a využívania obnoviteľnej energie. Zákazníci BMW tak budú môcť využívať obojsmerné nabíjanie, čím sa dosiahne viacúčelové využívanie energie vysokokapacitnej batérie, podporované najmodernejšími riadiacimi technologickými prostriedkami.
Text: Peter Stano, foto: Porsche, Škoda Auto, Peugeot, Audi, BMW