Všetko o elektrobicykloch

2400
eBike

Elektrobicykle predstavujú úžasný trend, zaujímajú sa o ne ľudia vo veľkých mestách, ale aj vyznávači horskej turistiky. Poradíme vám, ako si vybrať správneho elektrického pomocníka.

Elektrobicykel je určený pre široké spektrum ľudí. Je pre vás, ak ste rekreační cyklisti, chcete vyskúšať poľné cestičky, a to aj s poriadnym prevýšením. Je aj na každodenné dochádzanie do práce, ak chcete byť fit. Je to vhodná voľba aj pre partnerky výkonných cyklistov, ktorým zrazu budú stačiť, rovnako pre ľudí po úraze či starších cyklistov.

Ako funguje

eBikeZabudnite na to, že elektrobicykel vás bez námahy prepraví z miesta na miesto, pričom vy budete mať nohy len položené na pedáloch. Elektrobicykel má asistenčný motor, ktorý vám pomáha. Ak nebudete ťahať na elektrobicykli, nebude sa hýbať. Elektromotor vám pridá silu do pedálov, pričom vy si nastavujete jej intenzitu. V drvivej väčšine prípadov naň nie je potrebný vodičský preukaz. Elektrobicykle majú totiž pohon motora obmedzený do rýchlosti 25 km/h, čo sa považuje za nemotorové vozidlo. Samozrejme, môžete ísť na elektrobicykli aj viac ako 25 km/h, ale v tomto prípade vám už motor nijako nepomáha. Len čo sa však vaša rýchlosť zmenší pod 25 km/h, asistenčná sila motora sa opäť aktivuje a znova ho využívate ako elektrobicykel. Existujú aj elektrobicykle do rýchlosti 60 km/h. No tie sú už motorovým vozidlom, majú technický preukaz, ŠPZ aj zákonnú poistku.

Pohon bicykla zabezpečuje motor, ktorý je napájaný batériou, ktorú treba dobíjať. Má len určitý dojazd, vo väčšine prípadov vám vystačí na viac ako 80 km. Konkrétny dojazd závisí od viacerých faktorov. Predovšetkým je to nastavený asistenčný stupeň pomoci (čím viac asistencie, tým kratší dojazd), ďalej profil trasy (čím viac stúpania, tým kratší dojazd), hmotnosť jazdca (ľahší dôjdu ďalej), vonkajšia teplota (ideálne 20°C) a, samozrejme, kapacita použitej batérie. Batéria sa nabíja nabíjačkou s pripojením na 230 V sieť, nabíjanie úplne prázdnej batérie je typicky do 5 hodín. A čo sa stane, keď vám na ceste dôjde batéria? Samozrejme, môžete pokračovať v jazde, ale už bez pomoci. Navyše, voči obyčajnému bicyklu budete prekonávať aj odpor motora. Nie je to veľmi príjemné.

Elektrobicykel má na rozdiel od bežného bicykla obyčajne displej a prepínač, ktorým sa prepínajú asistenčné stupne. Môže byť prípad, že obe tieto jednotky sú integrované do jedného bloku a tiež tu môžu byť ešte doplnkové tlačidlá, napr. pre zapnutie svetla alebo podporu pri tlačení elektrobicykla do kopca. Pri prepínaní stupňov často aj vidíte na displeji odhadnutý dojazd na batériu v km, rovnako sú tu aj ďalšie údaje, ako je aktuálna rýchlosť, doba od začiatku jazdy a pod.

Elektrobicykel nie je lacný špás. Cena sa pohybuje od 1000 eur vyššie v závislosti na type bicykla.

Elektrobicykle dobre vyzerajú, sú veľmi populárne a sú aj drahé.

Servis a údržba

Elektrobicykel sa udržuje podobne ako bežný bicykel. Sem-tam musíte niečo naolejovať, dotiahnuť, nastaviť alebo vymeniť. Určite by ste mali aj elektrobicykel udržovať v čistote, bežné je umývanie vodou. Nie však tlakovým čističom. Špeciálna pozornosť elektrobicyklov je jednak v ošetrení batérie, čistení kontaktov od nečistôt a potom v servisnej prehliadke u špecializovaného predajcu. Tú odporúčame realizovať aspoň raz ročne. V servise vám odborne skontrolujú motor, batériu aj riadiacu jednotku. Pomerne častá je aj softvérová aktualizácia riadiacej jednotky. Batériu by ste nemali skladovať pri teplote nižšej ako 15°C a pri začiatku skladovania by mala mať kapacitu okolo 60 %.

U koho kupovať?

Jednoznačne u špecialistov, elektrobicykel je dosť veľká investícia na to, aby ste ju nevyužili naplno. Nakupovať len tak podľa najnižšej ceny na nejakom neznámom e-shope nie je správna myšlienka. Hneď po kúpe by mal byť prispôsobený na vašu výšku a váhu.

Ako si chrániť elektrobicykel

Moustache je francúzsky výrobca s vynikajúcou kvalitou bicyklov.

Je na to viacero spôsobov, ale chrániť by ste si ho určite mali. Elektrobicykle dobre vyzerajú, sú veľmi populárne a sú aj drahé. To všetko sú lákadlá pre prípadného zlodeja. Dobrá myšlienka je nechať si zaregistrovať bicykel tam, kde ste si ho kúpili podľa sériového čísla. Rovnako odporúčame investovať do poriadneho mechanického zabezpečenia. To je síce riešenie náročné na prenášanie, ale minimálne podľa pohľadu si zlodej vyberie ľahšiu cestu na ukradnutie. A potom je tu ešte cesta elektronického zabezpečenia. Existuje zariadenie, ktoré sa namontuje priamo do elektrobicykla a nie je ho vôbec vidieť. Na mobilnom telefóne vám potom hlási, že sa s vaším bicyklom niečo deje a môžete aj monitorovať jeho pohyb. Rovnako vám toto riešenie môže zachrániť život pri páde kdesi v neznámom teréne. Odborne vám ho namontuje priamo predajca elektrobicykla, opýtajte sa teda na túto možnosť.

Testovacia vzorka

Do testu sme dostali celkovo 8 elektrobicyklov. Z toho tri sú mestské a ostatné sú horskí špecialisti. Z horských dominuje celoodpružené vyhotovenie, teda pružná je predná vidlica a nerovnosti terénu sa filtrujú aj na zadnom kolese.

S-BIKES F50e

Toto je úplne špeciálny typ elektrobicykla, ktorý si zaslúži viac popisu. Je to skladací elektrobicykel, ktorý sa využije hlavne v meste. Súčasťou tohto bicykla je predné a zadné svetlo, ďalej displej, batéria je integrovaná dovnútra rámu. Dá sa aj vybrať a proti odcudzeniu je chránená kľúčikom. Skladanie je v strednej časti rámu a je kvalitne vyhotovené tak, aby sa aj počas agresívnejšej jazdy nič nerozpojilo. Skladacia je aj predná časť s riadidlami, výšku riadidiel si môžete nastaviť, pričom je tu aj škála na nastavenie výšky. Skladacie sú tiež pedále, predná vidlica je odpružená. Páčilo sa nám, že sedadlo je držané v ráme naozaj pevne, často sa nám pri bicykloch stáva, že sedadlo po čase klesne do svojej minimálnej polohy a to je nepríjemné. Tu sa to nestalo a sedadlo je pohodlné. Bicykel má aj svoj oporný stojan a tiež je v zadnej časti držiak na košík. Jednoducho ideálny bicykel na nákupy do mesta.

Rám bicykla je vyhotovený z ľahkej hliníkovej zliatiny, celková hmotnosť bicykla je 22 kg a dá sa tak naozaj prenášať. Overili sme si, že bicykel dáte aj do priestoru pre batožinu v rýchlikovom kupé a nemusíte tak riešiť špeciálne umiestnenie do vlaku. K bicyklu sme dostali aj sadu s náradím. Batéria má kapacitu niečo cez 280 Wh, čo nie je veľa. Myslené je to tak, že F50e naozaj používate na krátke dojazdy po meste, nie je to riešenie na celovíkendový výlet. Samozrejme, dojazd môžete predĺžiť prikúpením ďalšej batérie. V režime s najnižším stupňom pomoci urobíte tak 50 km na jednu batériu, pri najsilnejšom stupni menej ako 20 km. Prevodovka je 7-stupňová, najviac sme používali najsilnejší prevod a jazdili sme niekde okolo 21 km/h so zaradeným stupňom pomoci 3. To nám pri pohybe v Bratislave vyhovovalo najviac. F50e má kolesá s malým priemerom, a tak rýchlosť 25 km/h je na pohodlné ťahanie skôr vyššia. Nabíjanie batérie je do 5 hodín. Z nabitej batérie si potom na ceste môžete napr. dobiť aj váš mobilný telefón, je tu výstup na USB port, čo považujeme za šikovnú možnosť.

 

s bikes f50
s bikes f50
Cena: 1 049 eur

Moustache Lundi 26.3 TI – 2018

Lundi je bicykel s nezameniteľným dizajnom. Moustache po slovensky znamená fúzy. A presne tvar fúzov pri pohľade z pozície jazdca majú riadidlá. Francúzsky výrobca sa správne rozhodol pre nemeckú technológiu Bosch a batéria s kapacitou 400 Wh je umiestnená pod nosičom nad zadným kolesom. Lundi má svetlo vpredu aj vzadu, displej Bosch Intuvia je odnímateľný. Kolesá tu majú priemer 26 palcov a Lundi je celkom rýchly stroj. Celkovo je to bicykel do mesta s dojazdom okolo 80 km a jazdou orientovanou na pohodlie. Je to rozmerovo väčší bicykel, ideálne je, ak preň máte garáž.

Mustache_Lundi-26-3
Mustache Lundi-26-3
Cena: 2 999 eur

Specialized Men´s Turbo Vado 4.0

Specialized je osobitá značka v našom teste. Tento model má prispôsobený motor, batériu, ako aj elektronickú výbavu. Na tomto bicykli na pohľad ani nie je vidno, že to elektrobicykel vlastne je. Na riadidlách nájdete 2,2-palcový monochromatický TFT displej s výbornou viditeľnosťou. Motor s označením 1,2 S je plne integrovaný do rámu bicykla, výborne reaguje na zošliapnutie pedálov. Jazda na tomto bicykli je kultivovaná a plynulá. Špecializovaná batéria má rekordnú kapacitu – 604 Wh. Aj tá je plne integrovaná, s kľúčikom sa dá vybrať. Výrobca nezabudol ani na držiak na nápoje. Celkovo je to extra bicykel s dlhým dojazdom do mesta, skôr však pre ľudí, čo nemajú hlboko do vrecka.

 

Specialized_Vado
Specialized Vado
Cena: 3 499 eur

Orbea Wild HT 20 29

Tento bicykel sa vyrába v matnej čiernej farbe, ale tiež červeno-čiernej, modro-šedej alebo purpurovo-čiernej verzii. Má hydraulické brzdy Shimano a pneumatiky. K dispozícii je 500 Wh batéria dobre integrovaná do rámu bicykla a ľahký, a pritom výkonný motor Bosch Performance CX. Rýchlonabíjačka je s výstupom 4A, prepojovací konektor na nabíjanie je priamo v bicykli pod gumenou krytkou. Batéria sa dá s kľúčikom aj vybrať z bicykla. Riadiaca jednotka je na ľavej strane, kombinuje displej a prvky na nastavenie stupňa pomoci. Netradičné je malé ozubené koliesko pri motore, prevodovka má 10 rýchlostí. Zaujímavé je športové sedlo značky Orbea a elektrický motor umožňuje podporu pri tlačení bicykla do kopca.

Orbea_WILD_HT_30_29
Orbea WILD HT 30 29
Cena: 3 999 eur

Moustache Samedi 27 Trial 4 – 2018

Moustache je francúzsky výrobca s vynikajúcou kvalitou bicyklov. Rozmer kolies je tu 27,5 palca, pritom tlmiče sa dajú nastaviť na pohodlnú alebo športovú jazdu a majú rozsah až 140 mm. To znamená výbornú filtráciu nerovností. Z elektrického hľadiska je dojazd nad 80 km, motor poskytuje pomoc ihneď po zošliapnutí pedálov. Samedi podporuje 4 úrovne podpory a využiť môžete aj podporu tlačenia bicykla do kopca. Na displeji vidíte stav batérie, aktuálny čas či rýchlosť. Ak chcete vhodný pomer medzi cenou a tým, čo vám horský bicykel naozaj prinesie, určite neobíďte Moustache Samedi 27.

Moustache-Samedi-27-Trail-4
Moustache Samedi 27 Trail-4
Cena: 3 999 eur

Haibike SDURO FullNine 8.0 2018

SDURO FullNine 8.0 od Haibike bol jediný horský elektrobicykel v našom teste, ktorý nemal batériu integrovanú do rámu bicykla. Nepovažujeme to za nevýhodu, ale hneď na prvý pohľad je jasné, že máte pomocný elektrický motor. Ako jediný bicykel z testu má FullNine 8.0 aj prednú prehadzovačku. Preto tu je rozsah až 20 prevodov. Batéria od firmy Yamaha s 500 Wh dáva aj s ľahkým motorom PW-X tejto japonskej značky a spomenutými prevodmi vynikajúci dojazd. Ak budete šetrní, dosiahnete tu cez 100 km. Celkovo je tu 5 stupňov asistenčnej pomoci + možnosť vypnutia elektrického pohonu. Predná vidlica SR Suntour Aion 35 má zdvih 100 mm. Rozmer kolies je 29 palcov a displej Yamaha LCD-X poskytol najviac informácií o prejdenej trase. Bicykel oceníte pri dlhých, tiahlych výjazdoch po lesných cestách s prudkými stúpaniami. Haibike montuje na svoje bicykle aj špeciálny ovládač, ktorým si priamo z riadidiel nastavíte výšku sedadla, čo je výhodné.

Haibike_2018_SDURO_FullNine_80
Haibike 2018 SDURO FullNine 80
Cena: 4 299 eur

Haibike SDuro FullNine 9.0 2018

Deviata séria SDuro FullNine od Haibike je založená na overenej technológii Bosch. Opäť je tu rozmer kolies 29 palcov a zdvih prednej vidlice 100 mm. Batéria Bosch je tu však plne integrovaná do rámu bicykla. FullNine 9.0 spolieha na jeden z najlepších elektromotorov – Bosch Performance CX. Zaujímavé je pomocné ozubené koliesko S.E.S. nad motorom s osobitým vedením reťaze. Účelom je dokonalé odpruženie, a to bez vplyvu na pohon. Motor je dobre integrovaný do rámu bicykla a zospodu je chránený odolným plastom. Celková hmotnosť bicykla je len 25,1 kg. Odporučili by sme ho hlavne skúseným a postavou vyšším jazdcom.

Haibike_sduro_FullNine-90
Haibike sduro FullNine-90
Cena: 4 799 eur

Specialized Men´s Turbo Levo FSR Comp 6FattieE/29

To najvybavenejšie nakoniec. Turbo Levo FSR od Specialized je niečo nevídané. Ako prvé si všimnete, že Levo nemá displej. Sú tu len prepínače na nastavenie sily asistenčnej pomoci. Displejom je totiž váš smartfón. Tento bicykel má vlastnú mobilnú aplikáciu Mission Control s napojením cez ANT+/Bluetooth. S jej pomocou vidíte na mape, kade ste sa pohybovali. Tieto údaje si z mobilu môžete nechať poslať mailom. Detailne si môžete aj nastaviť asistenčné stupne tak, aby to vyhovovalo práve vám. Je tu aj diagnostika celého bicykla a prepojenie s inými aplikáciami (Strava). Samotný bicykel má na mieru vyvinutý motor aj batériu. Na tento bicykel je možné namontovať aj 29-palcové kolesá. Existuje aj vyhotovenie z karbónu.

SpecializedLevo
Specialized Levo
Cena: 5 199 eur

Text: Ondrej Macko, foto: archív značiek