Éra hľadania optima

263
Optima

Zdá sa, že svet sa v pohľade na elektromobily a použitie alternatívnych palív trochu názorovo mení. Prečo to hovoríme?

Nie kvôli tomu, aby sme to považovali za niečo nezvyčajné, veď vývoj a pokrok sú často postavené na redukcii predpokladov. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko. Vodík ako alternatívny pohonný prostriedok mal byť využívaný najmä v nákladnej doprave. Teraz je situácia taká, že toto médium nezavrhli viaceré spoločnosti, či už ide o jeho využitie na získavanie elektrickej energie v palivových článkoch, alebo vo funkcii paliva do vodíkových motorov. V súčasnosti existujú dva tábory – jedni zastávajú akýsi „absolutizmus“ elektromobilov, druhá strana tvrdí, že jednostranná orientácia na elektromobily nie je správnou cestou.

Hyundai Nexo
Hyundai Nexo stanovil rekord v dojazde elektrického vozidla.

Kam to smeruje?

Rozruch nedávno vzbudila spoločnosť Green NCAP, ktorá porovnala elektromobily a vozidlá so spaľovacími motormi. Výsledky najprv ukazovali, že elektromobily nie sú z hľadiska komplexnej životnosti v porovnaní s klasickými automobilmi až v takej výhode. Nasledujúce korekcie metodiky porovnania (po pripomienkach odbornej pospolitosti) predsa len potvrdili, že elektromobilita je úspornejším krokom ku zlepšovaniu ekológie. Existuje tu však zas slovko „ale“… Na poli vývoja elektromobilov treba vykonať ešte dosť práce – čo sa týka hmotnosti akumulátorových batérií, ich kapacity, rýchlosti a infraštruktúry nabíjania, životnosti, získavania energie a pod. Nuž, uvidíme, ako sa zvykne konštatovať…

Základ
Základ 5.0 V8 od Toyoty – v spolupráci s Yamahou vzniká po úpravách vodíkový motor.

Skloňuje sa slovo „vodík“

Viacero automobiliek má k dispozícii riešenia s alternatívnym vodíkom. Hyundai Nexo s palivovými článkami a vodíkom v nádrži vytvoril dokonca svetový rekord v dojazde, keď so spotrebou 6,27 kg (0,706 kg vodíka/100 km) absolvoval 905 km! Vodík chcela zas priamo vo valcoch spaľovacieho motora používať aj bavorská značka BMW. Možnosti využitia alternatívnych ekologických palív skúmajú aj japonské automobilky (Toyota, Yamaha, Mazda, Subaru a Kawasaki) vrátane vodíka a syntetických palív z biomasy. Toyota a Yamaha pracujú na vývoji vodíkového spaľovacieho motora 5.0 V8 (334 kW/455 k; 540 Nm), samozrejme, s patričnými úpravami. Niektoré spoločnosti a vývojové laboratóriá sa pustili do vývoja syntetických palív, vrátane automobilky Porsche.

Porsche
Porsche podrobuje testom syntetické palivo eFuel.

Presadí sa?

Spomenuté syntetické palivo (eFuel) bude Porsche vyrábať v Čile. V elektrolyzéroch sa vyrobí rozkladom vody vodík, po reakcii s CO2 získaným z atmosféry vznikne syntetický metanol. Konečným produktom je palivo do klasického spaľovacieho motora. Pri výrobe treba zabezpečiť potrebné množstvo ekologicky získanej energie, teda z veterných turbín. Najprv sa má vyrábať palivo pre pretekárske automobily Porsche, neskôr aj na bežné účely. Zdá sa, že aj pri predpokladanej 80-percentnej elektrifikácii vozidiel tejto značky sa nestratí ani „klasika“. Syntetické palivá majú v radoch odborníkov svojich kritikov – kvôli potrebe elektrickej energie pri ich výrobe a vyšším nákladom. Rozhodcu robiť nebudeme, zúčastnení zaiste nakoniec dospejú k čo najlepším riešeniam.

BMW iX5 Hydrogen
BMW sa taktiež venuje budúcnosti vodíkovej dopravy, čo dokumentovalo na nedávnej medzinárodnej konferencii v Bratislave.

Text: Peter Stano, foto: Toyota, Hyundai, Porsche, BMW