Ikonická Testarossa

100
Ferrari Testarossa

Svetoví producenti automobilov stvorili množstvo vozidiel, ktoré možno označiť slovom ikona. Zastavme sa pri jednej z najvýznamnejších.

Mnohým fanúšikom motorizmu je pri názve modelu Testarossa zrejmé, že pochádza z dielne slávnej značky Ferrari. Tento rok si celý svet pripomína jej 40. výročie predstavenia. Písal sa rok 1984, keď sa toto nádherné štylistické dielo objavilo na októbrovom autosalóne Paris Motor Show. Stalo sa pokračovateľom modelu 512 BBi (písmeno i znamená, že oproti 512 BB dostala táto verzia namiesto karburátorov vstrekovanie paliva Bosch K-Jetronic).

Rukopis od Pininfarinu

Ikonický športový automobil vznikol v štylistickom štúdiu Pininfarina, jeho názov sa stotožnil s červenou farbou hláv valcov (Testa Rossa – červená hlava). Pod dizajn sa podpísali Leonardo Fioravanti, Ian Cameron, Guido Campoli, Emmanuele Nicosia a Diego Ottina. Na nadčasových tvaroch sa najväčšou mierou podieľal Emmanuele Nicosia, vedúcim tímu bol Leonardo Fioravanti. Na dizajne Ferrari 512 TR z roku 1991 pracoval Pietro Camardella. Tvary Testarossy boli inšpirované monopostami F1, ktoré sa označovali ako „wing-car“ (vozidlo typu krídlo). Táto technika bola neskôr v F1 zakázaná. Štylisti z dielne Pininfarina vdýchli vozidlu príťažlivý a nadčasový dizajn – bočné sacie otvory boli väčšie ako na predchodcovi, teda predĺžilo sa aj bočné rebrovanie, čo je najvýraznejším štylistickým prvkom modelu Testarossa.

Srdcom dvanásťvalec

Model Ferrari Testarossa mal motor 4.9 V12 uložený v strede, na zadné kolesá dodával cez päťstupňovú manuálnu prevodovku maximálny výkon 287 kW/390 k/6300 ot./min. Maximálny krútiaci moment dosahoval hodnotu 490 Nm/4500 ot./min. Športové vozidlo zvládlo akceleráciu z 0 na 100 km/h počas 5,3 s a dosahovalo maximálnu rýchlosť 290 km/h. Dvojmiestne „gétéčko“ malo dĺžku 4485 mm, šírku 1976 a výšku 1130 mm, rázvor dostal hodnotu 2550 mm. Zaujímavosťou bolo, že rozchod kolies vpredu (1518 mm) sa výrazne líšil od rozchodu vzadu (1660 mm). Podvozok mal dvojité lichobežníkové zavesenie na všetkých kolesách, šestnásťpalcové disky boli obuté do pneumatík 225/40 VR16 vpredu a 255/50 VR16 vzadu. O spomaľovanie sa starali brzdové kotúče s priemerom 309 mm vpredu a 310 mm vzadu. Z tejto edície modelu sa vyrobilo 7177 exemplárov.

Testarossa sa podrobila evolučným modernizáciám v rokoch 1991 (model 512 TR – skratka slova Testarossa, počet vyrobených kusov dosiahol číslo 2261) a 1994 (model F512 M – Modificata, výroba dosiahla iba 501 kusov). Jeden z najcharizmatickejších športových modelov sa prestal vyrábať v roku 1996, celkovo sa v rokoch 1984 až 1996 vyrobilo 9939 kusov.

Veľkú rolu si Testarossa „zahrala“ vo veľmi úspešnom detektívnom televíznom seriáli Miami Vice. Bielo lakovaný automobil využíval Sonny Crockett (stvárnil ho herec Don Johnson) pri boji so zločinnosťou. Aj táto úloha prispela k nehynúcej sláve „červenej hlavy“ v automobilových dejinách.

Ferrari Testarossa
Ferrari Testarossa začala písať svoju slávnu éru v roku 1984.
Ferrari Testarossa
Štylisti použili pri návrhu karosérie filozofiu „wing-car“.
Ferrari Testarossa
Zadná časť pôsobí vďaka širšiemu rozchodu mohutnejším dojmom.
Ferrari Testarossa
Evolučná verzia Ferrari 512 TR prišla na rad v roku 1991.
Ferrari Testarossa
Ďalšia inovácia bola v roku 1994 označená ako Ferrari F512 M.
Ferrari Testarossa
Názov Testarossa vznikol podľa červených hláv valcov.
Ferrari Testarossa
Ikona Testarossa bola vraj cestovateľsky prívetivým vozidlom s možnosťou každodenného využívania.

Text: Peter Stano, foto: Ferrari