Postupné lúčenie

206
Lúčenie

Presadzovanie elektrickej mobility ako dopravnej technológie budúcnosti prináša postupný pokles intenzity vývoja a predaja klasických spaľovacích jednotiek.

Svetové automobilky postupne vypúšťajú z ponuky jednotlivé benzínové či naftové motory a sústreďujú sa na rozširovanie ponuky v rámci elektromobilov. Niektorí výrobcovia športových a vyšších kategórií vozidiel pristúpili k zníženiu počtu valcov objemovo väčších jednotiek, benzínové agregáty začali kombinovať s elektropohonom. Je tu však aj snaha uchovať v činnosti spaľovacie motory využívajúce ekologické syntetické palivá. Téma je to obšírna, uvidíme, ako sa to celé bude vyvíjať do roku 2035, kedy sa má ukončiť výroba automobilov s benzínovými a naftovými motormi. Za spaľovacími pohonnými jednotkami bude zrejme najviac ľúto tým motoristom, ktorí vnímali prácu 6-, 8- alebo viacvalcových agregátov ako podmanivý zvukový orchester a prinášali im radosť z jazdy. Poďme sa teraz pozrieť do niektorých automobilových „kuchýň“, z ktorých prichádzajú zaujímavé správy.

Koniec tradície osemvalcov

Značka Maserati sa po dlhých rokoch lúči s motorom 3,8 V8 Twinturbo, rozlúčkové modely Ghibli 334 Ultima a Levante V8 Ultima sa predstavia v lete v Goodwoode. Náhradou bude agregát 3.0 V6 Nettuno, v roku 2030 budú prítomné iba elektromobily.

Maserati
Maserati sa lúči s osemvalcom.

Správa z dielne Porsche

Modelový rad Porsche 718 s posledným čisto benzínovým motorom sa volá Spyder RS. Dostal atmosférický plochý šesťvalec s objemom 4,0 l (362 kW/493 k; 450 Nm). Roadster zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,4 s, maximálna rýchlosť je 308 km/h.

Porsche 718
Porsche 718 má posledný benzínový motor.

Edícia s motorom W12

Značka Bentley oznámila, že skončí s motorom 6.0 W12 twin-turbo (484 kW/659 k; 900 Nm), pričom si ho uctí v špeciálnej edícii modelov Bentayga, Flying Spur, Continental GT a GTC. V edícii Speed Edition 12 sa z každého modelu vyrobí 120 kusov. Konečnou pre W12 je jar roku 2024, potom bude prebiehať kompletná postupná elektrifikácia do roku 2030.

Bentley Speed Edition 12
Bentley vydáva Speed Edition 12.

Odpočítanie štyroch valcov

Značka Aston Martin taktiež odpočítala počet valcov, namiesto motora V12 použila v novom Astone Martin DB 12 osemvalcový prepĺňaný motor značky Mercedes-Benz (4.0 V8 biturbo; 500 kW/680 k; 800 Nm). Priaznivci tejto automobilky si teda ešte dáky čas (rovnako ako v početných prípadoch iných značiek) užijú prácu moderného výkonného benzínového agregátu.

Aston Martin DB12
Aston Martin DB12 využije motor V8.

Najprv elektrická verzia

V novej ôsmej generácii BMW radu 5 prichádzajú elektrické verzie i5 eDrive40 (250 kW/340 k; 400 Nm; jeden elektromotor vzadu) a i5 M60 xDrive (442 kW/601 k; 795 Nm; na každej náprave jeden elektromotor). V závislosti od regiónu a trhu prídu na rad aj plug-in hybridné systémy či mimoriadne úsporné benzínové a naftové motory vrátane 48-voltovej mild-hybridnej technológie. BMW radu 5 Sedan príde na trh v októbri 2023.

BMW i5
Najprv prichádza elektrické BMW i5.

Zoštíhlenie ponuky

Ako príklad optimalizácie spotreby paliva zas môže poslúžiť faceliftovaný model Hyundai i20, ktorý už nemá v ponuke štvorvalec. Pod kapotu sa bude montovať agregát 1.0 T-GDI v kombinácii so 48V mild-hybridným systémom (73 kW/100 k a 88 kW/120 k). Inovovaná „ídvadsiatka“ sa má na našom trhu objaviť na jeseň tohto roka.

Hyundai i20
Novinka Hyundai i20 vynechá štvorvalec.

Text: Peter Stano, foto: Aston Martin, Bentley, BMW, Hyundai, Maserati, Porsche