S napnutými svalmi

233
Novinky

V časoch presadzovania elektromobility ešte stále prichádzajú ponuky nových špičkových športových vozidiel poháňaných klasickými spaľovacími agregátmi.

Často sa zvyknú označovať ako superšporty, čo znamená, že na prvý pohľad ide o aerodynamicky a štylisticky perfektne zvládnuté vozidlá. Samozrejme, pod slušivými dizajnérsky vycizelovanými líniami pracujú výkonné pohonné jednotky, privádzajúce majiteľov do pozoruhodných pozdĺžnych a priečnych zrýchlení.

Na počesť zakladateľa

Taliansky dizajnér Giotto Bizzarrini (6.6.1926 – 13.5.2023) sa nezmazateľne zapísal do dejín automobilizmu. Okrem iného pracoval aj na najikonickejšom Ferrari všetkých čias – modeli 250 GTO. Na počesť zakladateľa stvorila spoločnosť Bizzarrini superšport Giotto, ktorý dostal atmosférický motor V12 so zdvihovým objemom 6626 cm3 (vznikol v spolupráci so spoločnosťou Cosworth). Ak si všimneme číslice objemu agregátu, je v nich zapísaný dátum narodenia tohto automobilového velikána. Na dizajne pracoval Giorgetto Giugiaro so synom Fabriziom. Prototyp by mal podstúpiť prvé testy na začiatku budúceho roka.

Bizzarrini Giotto
Bizzarrini Giotto

Pekná rozlúčka

Značka Alfa Romeo sa lúči so supešportami so spaľovacím motorom modelom 33 Stradale. Vzdáva ním hold modelu z roku 1967, ktorý poháňal 2-litrový osemvalec. Limitovaná séria s počtom 33 kusov ponúka aj elektrickú verziu. „Klasiku“ poháňa agregát 3.0 V6 twin turbo, vybavená je 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou ZF, poháňané sú zadné kolesá. Motor dosahuje maximum výkonu 456 kW (620 k), šprint z 0 na 100 km/h sa udeje za asi 3 s a maximum rýchlosti je 333 km/h. Elektrickú alternatívu poháňa trojica elektromotorov so systémovým výkonom 552 kW (750 k), zrýchlenie je rovnako asi 3 s, maximum rýchlosti siaha na 310 km/h. Na porovnanie ešte pohotovostné hmotnosti – model so spaľovacím motorom vykazuje hodnotu 1500 kg, elektrická alternatíva 2100 kg. Špeciálna edícia je beznádejne vypredaná.

Alfa Romeo 33 Stradale
Alfa Romeo 33 Stradale

Štýlovosť od spoločnosti Mansory

Nemecký úpravca sa lúči s modelom Lamborghini Aventador štýlovým dielom s označením Mansory Carbonado GTS. Prepracovaný Aventador SVJ Roadster dostal celý rad štylistických úprav zovňajšku, na prvý pohľad zaujme taktiež dvojfarebný odtieň laku. Pôvodný motor Lamborghini – atmosférický 6,5-litrový dvanásťvalec – získal po zásahoch úpravcu maximálny výkon 603 kW (820 k) a krútiaci moment 780 Nm. Mansory Carbonado GTS dosiahne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,8 s a maximálnu rýchlosť 355 km/h.

Mansory Carbonado GTS
Mansory Carbonado GTS

Druhá edícia

Mercedes-AMG GT Coupé sa v druhej generácii predstavuje ako vozidlo 2+2, teda rázvor je väčší ako pri predchodcovi (2700 mm). V čase uvedenia na trh sa bude prezentovať pohonnou jednotkou 4.0 V8 biturbo, oba výkonové varianty spolupracujú s novou 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Verzia AMG GT 55 disponuje maximálnym výkonom 350 kW (476 k; 700 Nm), z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,9 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 295 km/h. Výkonnejšie AMG GT 63 má maximálny výkon 430 kW (585 k; 800 Nm), z 0 na 100 km/h zašprintuje za 3,2 s a maximálna rýchlosť siaha na 315 km/h. Pokročilý systém pohonu všetkých kolies umožňuje vozidlu fungovať s pohonom zadných kolies alebo s variabilným rozdelením pohonnej sily na prednú nápravu (až v pomere 50:50). Predaj sa má začať v prvej polovici roku 2024.

Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé

Text: Peter Stano, foto: Bizzarrini, Alfa Romeo, Mansory, Mercedes-Benz