Osviežte sa letnými bobuľovinami

158
Ríbezle

K tým najviac obľúbeným a v našich končinách tradičným bobuľovinám patria ríbezle a egreše. Úrodu týchto chutných a zdraviu prospešných plodov si môžete každoročne obrať v záhrade, zoženiete ich aj v supermarketoch a na trhoviskách.

Ak máte k dispozícii väčší slnečný a teplejší balkón či terasu, môžete sa pokúsiť pestovať tieto ovocné kríky aj tu, napríklad v priestrannejších kvetináčoch. Odmenou za vašu starostlivosť bude minimálne košík osviežujúcich plodov. Chuť doma vypestovaných ríbezlí a egrešov je navyše neporovnateľná s tými, ktoré kúpite v obchode.

Zdravotný prínos

RíbezleMenšie bobuľky ríbezlí a väčšie egrešové sú doslova nabité množstvom antioxidantov a iných prírodných látok. Tak napríklad čierne ríbezle vynikajúce typickou chuťou a arómou sú mimoriadne bohatým zdrojom vitamínu C, okrem toho aj vitamínu P, A, vitamínov B3, B5 a E. Je všeobecne známe, že už 40 ríbezľových bobúľ pokrýva dennú potrebu vitamínu C. Plody sú tiež bohaté na železo, mangán, vápnik, draslík, horčík, kremík, fosfor, zinok, ďalej flavonoidy, pektíny, rastlinné farbivá karotenoidy a pod. Pravidelná konzumácia čiernych ríbezlí prináša množstvo benefitov pre zdravie. Podobne bohaté na množstvo hodnotných látok sú aj červené ríbezle, pre ktoré je typická kyslastá a osviežujúca chuť a vyšší obsah vitamínu A i mangánu. Najlepšie chutia čerstvé plody, no zdravotný prínos má aj konzumácia konzervovaných plodov, napríklad sušených.

Egreše

Tie sa oplatí vyskúšať. Skvele chutia hlavne sušené čierne ríbezle. Okrem toho sa dajú aj mraziť či zavárať. Oveľa horšie na tom, pokiaľ ide o zastúpenie minerálov a vitamínov, nie sú ani žltkasté či do bordova sfarbené egrešové plody. Obsahujú veľa vitamínu C, rôzne vitamíny skupiny B – kyselinu listovú, vitamín E, A, z minerálnych látok najmä kremík, železo, meď, zinok, draslík, fosfor, horčík, vápnik, sodík, selén a mangán. Pravidelnejšia konzumácia egrešových plodov podporuje imunitu, zrak, cievny systém, mozog, trávenie, zdravie pokožky a pod. Vedeli ste, že okrem plodov majú liečivé účinky napríklad aj listy ríbezlí? Môžete sa pokúsiť nasušiť si napríklad tie z čiernych ríbezlí a neskôr ich využiť na prípravu čajov. Najviac príťažlivá však zostáva najmä konzumácia plodov.

Všedné aj nevšedné využitie

RíbezleÚrodu ríbezlí a egrešov je najlepšie skonzumovať čo najskôr po obratí, čerstvé vydržia pri uchovávaní v chladničke maximálne 3 dni. Existuje však veľa možností, ako si tieto plody spracovať a zachovať si ich chuť aj pre obdobia, kedy bežne nebývajú čerstvé v ponuke. Plody môžete zakomponovať do ovocných šalátov, využiť ich pri príprave letných koláčov a dezertov, na ozdobovanie pudingov, dajú sa podávať s tvarohom, zmrzlinou, čerstvým syrom, jogurtom a v müsli. Tradičný je aj ríbezľový či egrešový džem, lekvár, kompót, želé, skvele chutí aj šťava získaná z čerstvých plodov či ríbezľový likér. Vyskúšať si môžete pripraviť aj ríbezľový topping na dezerty, sorbet či omáčku z čiernych alebo aj červených ríbezlí, ktorú potom naservírujete napríklad k morčaciemu alebo králičiemu mäsu.

Egreše

Lahodná je však aj egrešová omáčka. Vyplatí sa ju vyskúšať s grilovanými rybami alebo napríklad s tradičným vyprážaným syrom. Zaujímavou voľbou môže byť aj egrešový rôsol, prípadne karamelizované egrešové plody. Tie môžu byť napríklad aj netradičnou prílohou k mäsu. Podobne ako z ríbezlí, aj z egrešov si tiež môžete pripraviť delikátnu egrešovú omáčku a využiť ju takisto pri príprave špecialít z mäsa. No a z egrešov, ktoré pestujete v záhrade, môžete zužitkovať aj mladé listy. Po usušení sa z nich dajú pripravovať liečivé čaje.

Text: Daniel Košťál, foto: Pexels, pixabay