Pneumatiky a ekológia

223
Pneu

Snahy o ekologizáciu automobilového priemyslu priviedli výrobcov pneumatík k veľkému rozvoju technológií.

Vývojové laboratóriá špičkových producentov čiernych obručí sa na problematiku ekologizácie pozerajú z viacerých hľadísk. Jednak je to náhrada ropných produktov obnoviteľnými prírodnými surovinami – takto vznikol pojem zelené pneumatiky. Tie vo veľkej miere využívajú pri svojej konštrukcii práve spomenuté obnoviteľné prírodné náhrady. Ako náhrada ropných olejov sa začali používať repkové oleje.

Ďalšou veľkou technologickou témou je vývoj zmesí, dezénov a celkovej konštrukcie pneumatík. Aj v tomto smere evidujeme mnohoročné úsilie na dosiahnutie čo najnižších valivých odporov a vyššieho kilometrového nájazdu. V dôsledku nižšieho valivého odporu pneumatiky šetria pri prevádzke vozidla spotrebované palivo, vyššie nájazdy zas prispievajú k nižšej obmene pneumatík.

Významným príspevkom k ekologizácii je taktiež recyklácia materiálov.

Pneu
Kríčky guayule sa pestujú v púštnych oblastiach juhozápadnej Ameriky, výroba pneumatík prebieha v Akrone v Ohiu.

Zaujímavý príbeh

Nedávno obletela svet zaujímavá správa – Bridgestone sa síce nižšie uvedenej technológii venuje už od roku 2012, no teraz nastal čas na predstavenie výsledkov. Cesta k ekologickej budúcnosti pneumatík nebýva často priama a vyžaduje si okrem veľkých investícií aj množstvo práce, ale dnes máme možnosť nahliadnuť do vývojového centra tejto pneumatikárskej spoločnosti. Skrátka a jasne – Bridgestone sa zameral okrem iného aj na výskum púštnej rastliny guayule. Táto kríčková rastlina rastie v Severnej Amerike, ide teda o obnoviteľný zdroj, ktorý je odolný voči teplu a darí sa mu v púštnych oblastiach juhozápadnej Ameriky. Výrobca pneumatík preto nebude musieť voziť gumu zo zámoria, čím sa taktiež zníži uhlíková stopa. Vývoj v tomto okamihu dospel do takého stavu, že pneumatiky vyrobené z guayule si to zamierili na pretekárske trate.

Pneu
Spoločnosť Brigdestone uviedla pneumatiky vyrobené z obnoviteľných zdrojov do pretekárskej série IndyCar pod značkou Firestone Firehawk.

Kde sa to začalo?

Už v spomenutom roku 2012 založila spoločnosť Bridgestone výskumné a spracovateľské centrum v meste Mesa v americkej Arizone. Neskôr sa tieto aktivity rozšírili o farmu pestujúcu guayule na rozlohe 287 akrov (asi 116 hektárov) v arizonskom meste Eloy. Výroba pneumatík prebieha v Akrone v Ohiu, suma doteraz investovaná do výskumu je 100 miliónov dolárov. A ciele do budúcnosti? Podľa nich by sa mali pneumatiky z guayule dostať do predaja do roku 2030 a do roku 2050 by mala nasledovať výroba pneumatík z úplne obnoviteľných zdrojov. Takto by sa firma stala úplne uhlíkovo neutrálnou.

Pneu
Mechanici vymieňajú pneumatiky na monoposte Romaina Grosjeana. V roku 2023 sa ponuka pneumatík pre motoristický šport rozšíri.

Súčasný stav

Teraz je namieste otázka: Aké sú doterajšie celkové výsledky? Prvá pneumatika s bočnicami z prírodnej gumy z guayule bola vyrobená v roku 2015, zatiaľ sa však na bežných cestách pneumatiky tohto typu neobjavili. V tomto roku sa rozhodla spoločnosť Bridgestone nasadiť pneumatiky do pretekárskej série IndyCar pod značkou Firestone Firehawk. V roku 2023 sa má ponuka pneumatík pre nasadenie v motoristickom športe rozšíriť. No a o plánoch nasadiť takéto pneumatiky do sériovej výroby do roku 2030 sme sa už zmienili.

Text: Peter Stano, foto: Bridgestone