Využitie slnečnej energie

208
Novinky

Ekologickejšie elektromobily a ich technologické možnosti sa stali súčasťou každodenných debát. Na ich prevádzku je potrebné nabíjanie batérií zo siete.

V tomto trende trochu zanikajú snahy získavať elektrickú energiu taktiež z prirodzeného prírodného zdroja – slnečného žiarenia. Preto je určite zaujímavou témou rozvoj solárnych automobilov, ktorých povrch tvoria fotovoltické panely. Pozrime sa teda na výsledky zopár výskumných a vývojových centrál, ktoré sa tejto problematike venujú s plným nasadením.

Prvý sériový

Holandská spoločnosť Lightyear predstavila prvý sériový liftback s označením Lightyear 0. Ide o päťmetrové vozidlo s prúdnicovou karosériou, pokrytou solárnymi panelmi s plochou 5 m2. Súčiniteľ odporu vzduchu dosahuje hodnotu 0,19. Hmotnosť vozidla je iba 1575 kg, akumulátorová batéria má kapacitu 60 kWh a výrobca uvádza, že pri rýchlosti 110 km/h je jazdný dosah 625 km (spotreba elektriny pri plnom nabití iba 10,5 kWh/100 km). Pohon zabezpečujú štyri elektromotory uložené v kolesách (spoločný výkon 130 kW/177 k), zrýchlenie z 0 na 100 km/h je 10 s a maximálna rýchlosť 160 km/h. Nabíjanie z bežnej siete zaručí za hodinu dojazd 32 km, na rýchlonabíjačke sa získa za tento čas dojazd 520 km. Dôležitejší je však zisk energie zo solárnych článkov – za jeden deň sa dá v ideálnom prípade získať dojazd až 70 km. Výrobca uvádza, že podľa počasia a klimatického pásma sa dá ročne absolvovať na slnečnú energiu od 6- do 11-tisíc kilometrov. Lightyear 0 má predajnú cenu stanovenú na 250-tisíc eur a vyrobených bude 946 kusov. Dobrou správou ale je, že sa pripravuje aj dostupnejšie solárne vozidlo s cenou okolo 30-tisíc eur (na prelome rokov 2024/2025).

Lightyear 0
Prvé sériové solárne vozidlo Lightyear 0

Zaujímavé parametre

Ďalšou mladou spoločnosťou s ambíciou dodávať na trh automobily vystrojené solárnymi článkami je kalifornská Humble. Elektromobil Humble One je pokrytý solárnymi panelmi s plochou 7,4 m2 a podľa podmienok by mal denne získať energiu na jazdu od 16 do 100 km. Automobil dosahuje súčiniteľ odporu vzduchu 0,25. Maximálny výkon pohonu činí 753 kW (1025 k), na plné nabitie zo siete by mal dojazd dosahovať 800 km. Sériové vozidlo sa má začať vyrábať v roku 2024 a k zákazníkom sa podľa plánov dostane v roku 2025. Vývojoví pracovníci majú teda ešte nejaký čas aj na prípadné doladenie automobilu. Predpokladaná cena je asi 100-tisíc dolárov bez dane.

Humble One
Humble One príde v roku 2025

Produkčná verzia

Nemecká spoločnosť Sono Motors predstavila produkčný solárny automobil Sion. Výrobca uvádza, že to bude prvé cenovo dostupné sériové solárne vozidlo. Štart produkcie je naplánovaný na záver budúceho roka. O pohon sa stará elektromotor s výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 270 Nm. Dodávku elektrickej energie zabezpečuje akumulátorová batéria s kapacitou 54 kWh, dojazd na plné nabitie dosahuje hodnotu 305 km. Maximum rýchlosti je 140 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa udeje za asi 9 s. Solárne panely, vytvorené zo 456 článkov, sú podľa technických špecifikácií schopné dodať energiu na dojazd 112 až 245 km za týždeň (samozrejme, podľa podmienok, v akých sa vozidlo nachádza). Producent taktiež tvrdí, že v nemeckých mestských podmienkach budú niektorí majitelia využívať klasické nabíjanie až 4-krát menej často, čo presnejšie overí až prax.

Sono Sion
Sono Sion sa začne vyrábať v roku 2023

Text: Peter Stano, foto: Lightyear, Humble Motors, Sono Motors