Výnimočne disponované oddelenie

250
BMW

Ak by sme od prebiehajúceho roku odpočítali „päťdesiatku“, dostaneme sa k obdobiu, keď vznikla mimoriadne úspešná divízia BMW M.

Divízia spoločnosti BMW AG – BMW M GmbH teda vznikla v roku 1972. Pôvodne mala názov BMW Motorsport GmbH a jej poslaním je výroba vysokovýkonných a výrazne športových modelov BMW. Mnohé dnes možno označiť za legendy či ikony. Ako príklad slúži superšportový automobil BMW M1 alebo BMW M3. Pri príležitosti 50. výročia si automobilka pripomína sedem významných míľnikov z histórie oddelenia s logom M.

Prvý s visačkou M

Na začiatku života športovej sekcie stojí BMW 3.0 CSL (E9). V jeho finálnom štádiu vývoja v roku 1973 sa prezentoval pohonom s atmosférickým benzínovým radovým šesťvalcovým motorom s
objemom 3153 cm3 (151 kW/206 k). Označenie CSL (Coupé Sport Leichtbau) podčiarkovalo, že ide o ľahké športové kupé s hmotnosťou iba 1270 kg. Na základe tohto vozidla vznikli aj pretekárske verzie s výkonom až 551 kW/750 k. Ručne vyrobených 167 kusov spustilo neuveriteľnú epochu automobilov BMW M.

BMW 3.0 CSL (E9)
BMW 3.0 CSL (E9) je prvým míľnikom v dejinách divízie BMW M GmbH.

Nadčasovo príťažlivý

Mnohé automobily BMW M si získali označenie ikona, tento prívlastok si právom zaslúži BMW M1 (E26). Nadčasový štylistický jazyk mu vdýchol taliansky dizajnér Giorgetto Giugiaro. Špičkový radový 24-ventilový 6-valec s objemom 3,5 l (204 kW/277) poháňal zadné kolesá, podvozok bol naladený na športové jazdné vlastnosti.

BMW M1
BMW M1 (E26) zdobí nadčasový dizajn od Giugiara.

Počas produkcie v rokoch 1978 až 1981 vzniklo asi 450 exemplárov. Dobré meno šírili aj špeciály na športových kolbištiach (séria Procar – sprievodný program pretekov F1). Do pamäti športových fanúšikov sa vrylo taktiež BMW M1 Art Car by Andy Warhol. Toto vozidlo dokonca štartovalo v Le Mans.

BMW M1
Jedna z mnohých súťažných podôb – BMW M1 Art Car by Andy Warhol

Presne definovaný

Fanúšikovia automobilov BMW často označujú slovom ikona aj BMW s typovým označením E30, presnejšie jeho verziu M3, ktorá sa prihlásila na svet v roku 1986. Sedan strednej triedy s výkonom motora 144 kW/196 k poskytoval radosť z jazdy, od štandardných civilných súrodencov sa líšil svalnatejšou rozšírenou karosériou. Na homologizáciu pre pretekárske účely bolo potrebné vyrobiť 5000 exemplárov, čo sa naplnilo veľmi rýchlo. Vykročenie na športové kolbištia v kategórii cestovných vozidiel znamenalo získanie takmer každého titulu, ktorý sa v týchto zápoleniach udeľoval. Stal sa teda zaslúžene legendou na pretekárskych okruhoch.

Derivaty vozidla BMW M3
Deriváty vozidla BMW M3 (E30) získali množstvo titulov.

Fascinujúca kombinácia

BMW M5 Touring sa stal v roku 2007 ojedinelým zjavom. Kombi disponovalo desaťvalcovým motorom a veľkým batožinovým priestorom. Takýto artikel v tom čase neponúkal nikto. Vysokootáčkový agregát 5.0 V10 s maximálnym výkonom 373 kW (507 k) prenášal svoje vyšperkované gény na cestu cez zadné kolesá. Išlo o jediný sériovo vyrábaný desaťvalcový motor BMW a predstavoval vrchol éry atmosféricky plnených agregátov v histórii BMW M. Ďalšie generácie BMW M5, aj keď už nie vo verzii Touring, totiž prichádzali s prepĺňanými motormi, ktoré majú dodnes. Celkovo sa vyrobilo asi 1000 exemplárov BMW M5 Touring. Už tento fakt ho pasuje na zberateľský artikel, nehovoriac o kombinácii vysokého výkonu a ponuky kombi karosérie.

BMW M5 Touring
BMW M5 Touring (E61) ponúklo vysoký výkon a veľký batožinový priestor.

Športové SUV

Priekopnícky počin v portfóliu so znakom BMW M sme zaregistrovali v roku 2009, keď sa na scéne predstavil športový automobil typu SUV – BMW X6 M. V tomto prípade sa podarilo konštruktérom skĺbiť gény BMW X6 s viacerými vysokovýkonnými komponentmi, medzi ktorými vyčnieval úplne nový motor 4.4 V8 biturbo s dispozičným maximálnym výkonom 408 kW (555 k). Prenos ťažnej sily na všetky kolesá distribuovala 6-stupňová športová automatická prevodovka. Sports Activity Coupé s označením BMW X6 M je veľkou poctou odkazu trikolóry BMW M.

Sports Activity Coupe BMW X6 M
Sports Activity Coupé BMW X6 M (E71) má výrazný prídel športových génov.

S príponou Competition Sport

Nedávnym míľnikom sa stal príchod automobilu BMW M2 CS, ktorý definuje pojem „radosť z jazdy“ najpresvedčivejším spôsobom. Kompaktné športové vozidlo BMW radu 2 dostalo do svojho označenia skratku CS, čo znamená veľavravnú definíciu Competition Sport, čiže veľmi jasne ukázalo, aký kurz nabrala najšportovejšia verzia zo všetkých BMW radu 2. Pod kapotou pracuje 3,0-litrový radový 6-valec biturbo s maximálnym výkonom 331 kW (450 k), podvozok je naladený na bravúrne zvládanie zákrut, vynikajúcu dynamiku podporuje taktiež zredukovaná hmotnosť vďaka množstvu použitých karbónových komponentov.

BMW M2 CS
Najšportovejšie kompaktné vozidlo radu 2 prišlo v roku 2019 – BMW M2 CS (F87).

Prvý elektromobil M Performance

BMW i4 M50 (2021) presviedča svojou čistou silou – maximum výkonu je 400 kW (544 k) a krútiaci moment činí 795 Nm. Elektromobil je vystrojený M podvozkom, športovým riadením a športovými brzdami, teda sa radí k plnohodnotným členom rodiny M a získava si čestné miesto vo výpočte ikon BMW M. Kombinovaný elektrický dojazd je 416 až 520 km (WLTP).

Fabian Kirchbauer Photography
Prvý elektrický automobil s plaketou M Performance – BMW i4 M50 (G26)

Text: Peter Stano, foto: BMW