Príprava na budúcnosť

169
Technika

Technika ešte zďaleka neodhalila všetko, čo je možné priniesť do bežného života. Poukazuje na to aj sféra automobilového priemyslu. 

Aby sme dokumentovali tvrdenie z textu vyššie, pozrieme sa do dvoch vývojových laboratórií, a to spoločností Hyundai Mobis a Škoda Auto.

Rolovateľný displej od Hyundai Mobis

Tento technický prvok prichádza do automobilových aplikácií prvýkrát na svete. Prínosom je, že na palubnej doske zaberá minimum miesta (hĺbku 12 cm – približne 4,7 palca), na druhej strane prináša možnosť výrazne zmeniť a zlepšiť dizajn interiéru. Displej sa roluje smerom nahor a nadol – ak chce používateľ automobilu získať iba základné informácie o jazdných parametroch, využije jednu tretinu plochy displeja, dvojtretinová plocha slúži na zobrazenie navigačných máp a dát, režim celej obrazovky s pomerom strán 16:9 poslúži na sledovanie videí pri zaparkovanom automobile alebo pri nabíjaní elektromobilu.

Technika
Spoločnosť Hyundai Mobis vyvinula prvý rolovací displej do auta.

Rolovateľný displej sa nainštaluje namiesto navigačného systému, jeho rozlíšenie je QHD alebo vyššie. Možno ho taktiež využiť ako prostriedok zábavy pre pasažierov vzadu. Hyundai Mobis uvádza, že dokáže vyrobiť displeje s uhlopriečkou 30 palcov alebo viac.

Technika
Škoda Enyaq iV vysiela obrazové signály chodcom.

Bezpečnejšia mestská mobilita

Spoločnosť Škoda Auto pracuje na projekte inovatívnej technológie, ktorá je súčasťou širšej skúšky v rámci iniciatívy Mestskej mobility Európskeho inovačného a technologického inštitútu (EIT). Ide o možnosť komunikácie medzi autami a chodcami. Na LED maske chladiča automobilu Enyaq iV sa zobrazujú rôzne symboly, medzi ktoré patria zelené šípky, zelená postavička, výstražný trojuholník a červený trojuholník s krížikom. Ak sa auto blíži k priechodu, s patričným predstihom dáva ľuďom najavo, že ich zaznamenalo. Zastaví a pomocou zelených šípok im ukazuje, že môžu prechádzať. Keď chodci prejdú a auto sa opäť potrebuje rozbehnúť, vyšle signál v zmysle „Stop, už na priechod nevstupujte“. Ak auto, ktoré sa blíži k priechodu, z nejakého dôvodu nemôže zastaviť, dá to najavo signálom: „Pozor, nemôžem brzdiť, nevstupujte na priechod.“

Technika
Súčasťou informácií je aj signalizácia nebezpečenstva.

Súčasťou vývoja a testovania je aj robotický rover IPA2X. Pracovali na ňom odborníci z Inštitútu informatiky, robotiky a kybernetiky Českého vysokého učení technického v Prahe, Technickej univerzity v Mníchove a Škoda Auto, ako aj ďalšie spoločnosti. Výsledkom vývoja je viac ako dva metre vysoký robot, ktorý vyzerá ako pojazdný semafor. Ten sa pohybuje do stredu priechodu pre chodcov, kde zobrazí zelené svetlo a chodci môžu prejsť. Robot neustále monitoruje svoje okolie, takže dokáže zistiť, že sa k priechodu blíži auto. Robot zobrazuje informácie pre chodcov aj upozornenia na blížiace sa autá – približujúcim sa vodičom ukazuje stopku.

Technika
Robotický rover IPA2X.

Zároveň posiela do auta varovanie, ktoré sa zobrazuje ako animácia na displeji infotainmentu. Keď chodci prejdú cez cestu, robot sa vráti späť na obrubník, výstraha na palubnej doske auta vtedy zmizne a vodič môže pokračovať v ceste. Po ďalšom vývoji robota majú byť k dispozícii aj zvukové varovania. Testovanie by sa malo skončiť v roku 2024 a roboty by sa mohli v praxi objaviť možno už v roku 2025.

Technika
Vodič dostáva informácie z robota na palubnej doske.

Text: Peter Stano, foto: Hyundai Mobis, Škoda Auto