Tohto roku si pripisuje na svoje konto 40. výročie od svojho uvedenia. Reč je o ikonickom modeli SEAT Ibiza.
O jeho úspešnom etablovaní sa na trhoch svedčí aj počet predaných vozidiel. Od uvedenia na trh sa predalo viac ako 6 miliónov exemplárov. A ako býva dobrým zvykom, španielska značka prichádza s „oslavnou“ limitovanou edíciou – modelom SEAT Ibiza Anniversary Limited Edition.
Začiatočné kroky
Ak sa pozrieme o štyridsať rokov späť, dozvieme sa viacero vecí. Pod prvé kroky najikonickejšieho modelu značky SEAT sa podpísali viaceré významné spoločnosti či mená. Veď exteriér navrhol taliansky dizajnérsky fenomén Giorgetto Giugiaro (Italdesign), do interiéru vdýchla svoju tvorivosť firma Karmann a na úpravách motorov sa podieľalo Porsche. Výsledok tejto spolupráce – SEAT Ibiza MK1 (kódové označenie 021A) – sa predstavil na Parížskom autosalóne v roku 1984. Začal sa vyrábať 27. apríla 1984 na montážnych linkách „Zona Franca“ a produkcia prvej generácie prebiehala do roku 1993 (predalo sa 1 342 001 kusov).
Popularita na pokračovanie
Ďalšie generácie mali teda na čom stavať. Druhý príbeh sa odvíjal v rokoch 1993 až 2002, pričom dostal označenie SEAT Ibiza MK2 (typ 6K). V čase druhej generácie sa SEAT stal súčasťou koncernu Volkswagen Group, teda modely Ibiza a všetky produkty s logom SEAT začali využívať platformy, dielce a technológie skupiny Volkswagen. Výsledkom bolo, že nové platformy koncernu Volkswagen najprv debutovali v druhej a štvrtej generácii Ibizy. Model Ibiza sa stal najpredávanejším vozidlom v Španielsku a veľmi dobrú pozíciu si získal aj v ostatných európskych štátoch. V období rokov 1993 až 2002 sa predalo 1 522 607 variantov tohto modelu.
Tretia generácia Ibiza Mk3 (typ 6L) prišla na rad v roku 2002 (do roku 2008), využívala platformu PQ24 z VW Polo a dizajn navrhol taliansky dizajnér Walter de Silva. Na rad prišli aj dva výkonné varianty Ibiza FR a Cupra, ktoré vypĺňali priestor nedostatku výkonných koncernových variantov VW Polo. Celkovo sa predalo 1 084 989 kusov.
V roku 2008 sa na Ženevskom autosalóne objavila štvrtá generácia Ibiza MK4 (typ 6J/6P). Dizajn navrhol belgický štylista Luc Donckerwolke, vozidlo dostalo novú platformu VW Group PQ25.
No a nakoniec je tu piata generácia Ibiza Mk5 (6F/KJ1) predstavená na Ženevskom autosalóne v roku 2017, postavená na platforme MQB A0, ktorá sa neskôr dostala do modelov VW Polo, Škoda Fabia a Audi A1. V apríli roku 2021 nasledoval jej facelift.
Oslavná „limitka“
Presuňme sa teraz do prostredia osláv a priblížme si špeciálne vydanie aktuálnej piatej generácie. Verzia SEAT Ibiza Anniversary Limited Edition dostala sivý lak Graphene Grey, na B-stĺpikoch sa vyníma laserom vygravírované logo špeciálneho vydania. Ďalším rozpoznávacím znakom sú 18-palcové elegantné disky so sivým odtieňom. Dovnútra sa nastupuje ponad nástupné lišty s označením tejto osobitej edície. Po preskúmaní interiéru možno zistiť, že vpredu usadajú pasažieri do lepších sedadiel s textilným poťahom, na dverách a stredovej konzole dostala priestor optika tmavého hliníka.
Text: Peter Stano, foto: SEAT